Майстер - клас

Вчитель математики та інформатики ЗОШ № 9 Нежувака Олена Анатоліївна

З 8-го класу в нашій школі інформатика вивчається поглиблено, тому активно застосовуються комп’ютерні програми.
Пропоную вашій увазі технологію програмованого навчання.
Дана технологія почала активно впроваджуватися в освітню практику з середини 60-х років XX століття. Біля витоків програмованого навчання стояли американські психологи і дидактики Беррес Скінер та Норман Краудер. В той самий час у вітчизняній науці технологію розробляли Олексій Михайлович Матюшкін та Ніна Федорівна Тализіна.
Основна мета – це поліпшення управління навчальним процесом.
Технологія програмованого навчання – це технологія самостійного індивідуального навчання за наперед розробленою навчальною програмою з допомогою програмованого підручника, особливих навчальних машин, комп’ютерів тощо.
Вона забезпечує кожному учневі навчатися відповідно до його темпу навчання, рівню навченості.
Як розпізнати дану технологію від інших?
Для цього треба знати характерні риси такі, як
*       Розподіл навчального матеріалу на окремі невеликі частини;
*       Перевірка засвоєння кожної частини;
*       Відбувається внутрішній зворотний зв’язок для учня (він сам аналізує підсумки своєї роботи) і зовнішній зворотний зв’язок для вчителя (вже вчитель аналізує роботу учня).
В даній навчальній програмі застосовується технологічний прийом – крокова навчальна процедура, яка включає в себе три взаємозв’язані ланки:
ü Інформацію;
ü Операцію;
ü Контроль.
Послідовність крокових навчальних процедур створює навчальну програму – тобто основу технології програмованого навчання.
Основним засобом реалізації програмованого навчання є
ü Безмашинне програмоване навчання;
ü Машинне програмоване навчання.
Безмашинне програмоване навчання – це програмований підручник, збірники задач і вправ, зошити з печатною основою.
Машинне програмоване навчання – це навчальні та контролюючи машини, технічні засоби навчання.
Сьогодні ми розглянемо саме машинне програмоване навчання.
А тепер перейдемо до етапів програмованого навчання. Дана технологія складається з трьох етапів:
ü Пред’явлення
ü Засвоєння
ü Перевірка.
Весь навчальний матеріал побудовано  за таким принципом:
На І етапі навчальний матеріал подається невеличкими частинами. Кожна частина супроводжується завданнями, спрямованими на засвоєння.
На ІІ етапі засвоєння перевіряється спеціальним завданням.
На ІІІ етапі виконання допоміжних завдань та миттєвий зворотний зв’язок за допомогою засобів контролю і самоконтролю.
Розглянемо дії  учасників навчального процесу, а саме учителя і учня .
Настав час перейти до практичної роботи. Дана практична робота виконується в програмі Microsoft  Excel учнями 9-го класу при вивченні теми «Моделювання».
І етап. ПОСТАНОВКА ЗАДАЧІ
ОПИС ЗАДАЧІ: В магазині продаються шпалери різної довжини і ширини. Треба створити таблицю, яка б дозволила визначити необхідну кількість рулонів для будь-якої кімнати. Врахувати, що на обрізку відводиться 10 % матеріалу, а не поклеєні ділянки становлять 15 % кімнати.
МЕТА МОДЕЛЮВАННЯ:  Допомогти покупцю визначити необхідну кількість рулонів шпалер.
ФОРМАЛІЗАЦІЯ ЗАДАЧІ:  Відповісти на питання (підготувати учнів до рішення задачі)
Питання
Відповідь
1
Що моделюється?
Система: кімната і шпалери
2
Форма кімнати
Прямокутна
3
Що відомо про кімнату?
Розміри кімнати задаються висотою (h), довжиною (а), шириною (b)
4
Як урахувати не поклеєні поверхні?
15 % площі стін кімнати займають вікна та двері
5
Що відомо про шпалери?
Назва зразка, довжина, ширина рулону
6
Яка частина рулону відходить на обріз?
10 % площі рулону
7
Чи треба купити рулон про запас?
Так
8
Можна купити частину рулону?
Ні
9
Що треба визначити?
Кількість рулонів шпалер
Об’єкт
Параметри
Назва
Призначення
Шпалери
Довжина рулону  – L
Ширина рулону  –  d
Обріз – O
Площа - Sр
Початкові дані
Початкові дані
Рекомендовано 10 %
Розрахункові дані
Кімната
Висота  – h
Довжина  –a
Ширина – b
Поверхня, яка не клеїться  – НП
Площа стін – S к
Початкові дані
Початкові дані
Початкові дані
Рекомендовано 15 %
Розрахункові дані
Система
Кількість рулонів  – N
Результати
Площа рулону
Sp = (1 – O) * L * d
Фактична площа кімнати
Sк = 2 * (a + b) * h * ( 1 – НП)
Кількість рулонів
N = (Sк  : Sp) + 1
Клітинка
Формула
В9
= 2 *($B$6 + $B$7)*$B$5*(1 - $B$8)
D14
= (1 - $B$12)*B14*C14
E14
= ЦЕЛОЕ($B$9 / D14) + 1

A
B
C
D
E
1
Шпалери і кімната




2





3
Початкові дані



4
Кімната




5
Висота
2,6



6
Довжина
5



7
Ширина
3



8
Поверхня, яка не клеїться (НП)
15 %



9
Площа стін
35,36



10





11
Шпалери




12
Обріз
10 %



13
Назва
Довжина
Ширина
Площа рулонів
Кількість рулонів
14
Зразок 1
10,5
0,5
4,725
9
15
Зразок 2
10,5
0,6
5,67
8
16
Зразок 3
10,5
0,7
6,615
7
17
Зразок 4
13
0,5
5,85
8
18
Зразок 5
13
0,6
7,02
7
19
Зразок 6
13
0,7
8,19
6

ІІ етап. РОЗРОБКА МОДЕЛІ
ІНФОРМАЦІЙНА МОДЕЛЬ

МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ


КОМП’ЮТЕРНА МОДЕЛЬ
Ввести формули в відповідні клітинки. Ми вже знаємо, які формули повинні водитися в певні комірки.
Разом вводимо числа, дані в задачі.

ІІІ етап. КОМП’ЮТЕРНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ
1.       Вводимо  розміри кімнати вашої квартири і знаходимо  результат

ІV етап. АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ МОДЕЛЮВАННЯ
Кожен отримує результат залежно від розмірів своєї кімнати.
Переваги застосування цієї технології (останній слайд).
Технологія програмованого навчання пов’язана з різними науками.
На уроках математики ми можемо обчислити максимальний об’єм будь-якого об’єкту, також можна провести статистичну обробку інформації, можемо моделювати випадкові події тощо.
На уроках біології розраховувати по даті народження людини, її фізичні, емоційні, інтелектуальні біоритми.
На уроках екології – моделювати співіснування двох видів.
На уроках фізики – розрахувати падіння драбини або змоделювати рух парашутиста.
Також технологія має своє продовження в таких сферах людської  діяльності, як бухгалтерія, інженерія, економіка, медицина тощо.

Немає коментарів:

Дописати коментар