Розв’язування рівнянь на основі властивостей пропорції


Мета:
- освітня: закріплювати знання про пропорцію, основну властивість пропорції; виробляти вміння і відпрацьовувати стійкі навички розв’язування рівнянь на основі властивостей пропорції; формувати вміння розв’язувати задачі з допомогою рівнянь;
- розвиваюча: використовувати міжпредметні зв’язки для формування в учнів цілісного уявлення про систему знань, надавати школярам можливості самооцінки, розвивати вміння аналізувати ситуацію з різних боків, творчі здібності, гнучкість мислення;
 - виховна: виховувати інтерес до вивчення математики, прищеплювати інтерес до зберігання свого здоров’я, показати значення вітамінів для здоров’я людини; виховувати культуру математичного мовлення, математичних записів, активність учнів, увагу.
Тип уроку:  застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.

  
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
ІІ. Мотивація навчання. Повідомлення теми і завдань уроку.
Я розповім вам казку. В далекому королівстві Математики влаштували конкурс Міс Чарівність. Всі жителі отримали запрошення і поспішили на свято, щоб показати свої властивості і здобути перемогу.
Першою на сцену вийшла Сума і продемонструвала властивості
а + в = в + а   (переставна)
(а + в) + с = а + (в + с)   (сполучна)
Назвіть ці властивості.
Потім виступила Множення, демонструючи свою особливу властивість
( а + в )·с = а·с + в·с  (розподільна)
Назвіть цю властивість.
Ще свої властивості спробувала продемонструвати різниця
а – ( в + с ) = а – в – с   (віднімання суми від числа)
( а + в ) – с = а – с + в   (віднімання числа від суми)
Що це за властивості?
Аж раптом вийшла ще одна гостя
а : b = с : d
-         Як ми її називаємо?   (пропорція)
-         З чого складається пропорція?  (пропорція складається з чисел, які називають членами пропорції)
-         Чому члени пропорції у різному кольорі?  (одним кольором записано середні члени пропорції, іншим – крайні члени пропорції)
Стала демонструвати пропорція свої властивості. Оп! І стали члени пропорції на плечі один одному і утворилася правильна рівність
Оп! Помінялися місцями і знову правильна рівність
Оп! Ще раз помінялися місцями і знову правильна рівність
І нарешті стали в ряд і утворилася рівність двох добутків
a · d = b · c
-         Як називається ця властивість? (основна властивість пропорції)
-         Сформулюйте її  (добуток крайніх членів пропорції дорівнює добутку її середніх членів)
Всі зааплодували і одноголосно визнали: Пропорційність – Міс Чарівність.
Отже тема уроку: «Розв’язування рівнянь на основі властивості пропорції».
Спрогнозуйте мені, чим ми будемо займатися сьогодні? (відповіді дітей)
На попередньому уроці ми розпочали вивчати дану тему, розв’язувати рівняння, задачі за допомогою пропорції і склали алгоритми розв’язування рівнянь та задач. Завдання сьогоднішнього уроку: закріпити вивчене, попрактикуватися ще розв’язувати рівняння та задачі на основі властивостей пропорції і «відкрити» щось нове та цікаве для себе.
А щоб вам було цікавіше ми будемо рухатись по зупинкам.
Перша зупинка «ДОМАШНЯ»
За допомогою сигнальних карток перевіряємо правильність виконання Д/З.
№ 615, 617, 628.
Зупинка «УСНИЙ РАХУНОК»
-         З даних чисел 3, 21, 2, 14 складіть пропорції
21 : 3 = 14 : 2                       2 : 3 = 14 : 21                 3 : 21 = 2 : 14
-         Перевірити, використовуючи основну властивість пропорції, чи ця пропорція істинна            5 : 3 = 20 : 12        6 : 9 = 4 : 5            2 : 3 = 8 : 12
-         Розв’язати рівняння: 5 : 4 = 25 : у
                                        у = 20
Зупинка «ПІЗНАВАЛЬНА»
-         Давайте повторимо, як розв’язували останнє рівняння.
1.     Записати рівняння у вигляді двох добутків
2.     Знайти невідомий множник
-         Нагадайте, як розв’язувати рівняння, якщо в ньому є вираз в дужках?
Розкрити дужки, використовуючи розподільну властивість множення
-         Біля дошки працюють …
1)      х : 9 = 4 : 6                             2) 5 : х = 20 : 12                      3)  
4)                                     5)                                  6)

-         На місцях № 115 стр. 18 збірник задач Мерзляк  (після закінчення виконання завдання самоперевірка – відповіді на слайді)
-         Відклали ручки. «Австралійській дощ».
Зупинка «ДОСЛІДНИЦЬКА»
-         Чи можемо ми розв’язувати задачі з допомогою рівнянь на пропорцію?
-         А з чого почнемо?
1.     Записуємо скорочену умову задачі у вигляді пропорції
2.     Складаємо рівняння на пропорцію
3.     Розв’язуємо дане рівняння
4.     Знаходимо невідомий множник.
Щоб бути здоровим, необхідно правильно харчуватися. Дійсно деякі хвороби розвиваються через недостачу живильних речовин – вітамінів. Виключно важливим є вітамін С. У великих кількостях він міститься в плодах шипшини, чорної смородини, в яблуках, капусті тощо. Окрім овочів та фруктів багато вітаміну С міститься в хвої сосни, приблизно в 7 разів більше, ніж в лимонах.
Задача 1.
У 100 грамах чорної смородини міститься приблизно 250 міліграмів вітаміну С. Визначте вміст вітаміну С в грамах на 1 кг чорної смородини.
Нехай х мг – вміст вітаміну С.
100 г смородини – 250 мг вітаміну
1000 г смородини – х мг вітаміну
                                                         = 2500(мг) = 2,5 г.
Вирішимо завдання про капусту. У капусті (свіжої або квашеної) міститься велика кількість вітаміну С.

Задача 2.
Капуста при засолці втрачає 20% своєї маси. Чи досить купити 12 кг свіжої капусти, щоб квашеної капусти вийшло 10 кг ?
12 кг капусти – 100%
х кг капусти – 80%
                                                          х =  (кг) капусти вийде.
у кг капусти – 100%
10 кг капусти – 80%
 (кг) капусти потрібно.
Відповідь: не досить, а потрібно купити 12,5 кг свіжої капусти.
-         Діти, ми розв’язували рівняння, задачі використовуючи основну властивість пропорції. А тепер нове завдання: використовуючи пропорцію скласти до неї задачу:  .
Зупинка «САМОСТІЙНА»
Розтуліть, будь ласка, свою ліву долоню і покладіть на неї той досвід, з яким ви прийшли сьогодні на урок. Відчуйте вагомість вашого досвіду, його цінність та значимість для вас. А тепер покажіть, будь ласка, свою праву долоню і покладіть на неї ту інформацію і той досвід, який ви здобули сьогодні. Відчуйте, чим є для вас цей досвід та його цінність. І коли я скажу: «Готово! Давай!» - ви з’єднаєте дві долоні разом – об’єднаєте два досвіди минулий і сьогоднішній, і починайте виконувати самостійну роботу.
Отже, Готово! Давай!
Передали листочки з розв’язками. Я перевірю і кожен отримає свої бали.
А зараз згадайте свої прогнози. Справдились вони чи ні?
Вправа «Незакінчене речення» « на уроці я навчився…», « мене здивувало..»…


Немає коментарів:

Дописати коментар